h1

Caut un vinovat. The Machinist!

Februarie 18, 2008

Am vizionat în 2005 un film care mi-a rămas bine fixat în memorie şi pe care l-am mai pomenit deseori de atunci încoace; deşi e vorba de un thriller, filme la care de obicei prefer să nu mă uit. Totuşi, deseori aveam multe de povestit despre el. Îmi plăcea – ca secvenţă jovială – să citez o replică ce i se dă personajului principal: „Dacă ai fi mai slab, nici n-ai mai exista!”. Însă aceasta era doar o mică fâşie mai luminos conturată în peisajul dramatic şi misterios al povestirii.

Sigur vi s-a întâmplat să comiteţi o faptă pe care să o regretaţi mai târziu. Cât de gravă situaţia şi cât de mare regretul? Poate nu chiar insomnie un an de zile, ca în cazul personajului principal, Trevor Reznik. Trevor este The Machinist, tânărul care suferă de insomnie un an de zile şi slăbeşte extrem de mult în timpul ăsta. Are halucinaţii în care e sigur că cineva îl urmăreşte şi vrea să îi facă rău; ştie de ce bănuieşte pe cel bănuit. Analizează şi caută dovezi. Ceea ce află în final e că omul pe care îl suspecta de omor şi de reavoinţă era chiar persoana lui, care, în urmă cu un an, lovise mortal cu maşina un băiat sub ochii mamei şi fugise de la locul accidentului.

machinist.jpg

A fugit de asumarea faptei, însă fapta a venit după el. L-a găsit şi nu i-a mai dat pace. Sentimentele de vinovăţie, nerecunoscute şi neconfruntate, l-au găsit în somnul, liniştea şi luciditatea lui.

Nişte idei la care am gândit după film:

1. Altul vs. Eu – vinovat.

Confortabil, mult mai confortabil să căutăm un vinovat în altul decât în noi.

Chiar dacă Trevor îşi îngropase sentimentul de vină, el ieşea afară în alte modalităţi. Când ajungea acasă de la slujbă (unde era mecanic, de aici şi titlul), îşi găsea pe frigider mesaje conţinând un cuvânt ce nu avea toate literele. Un joc de spânzurătoare, în care Trevor a intrat, sperând să găsească făptaşul. Şi de fiecare dată găsea câte un nume care se potrivea perfect în spaţiu. El îşi lăsa biletele şi uita. A bănuit pe Tucker, pe Miller,… crezând că numele e al altuia. Nu a bănuit că era vorba de killer, care era chiar el…

Urmăriţi şi videoclipul.

2. Simţul dreptăţii în vinovăţie

Vinovatul trebuie să plătească. Atâta că nu sunt eu acela. E ciudat cum tocmai el să dorească justiţia, tocmai el să caute şi să vrea să facă dreptate, tocmai el să fie salvatorul. Nu e ironic?

3. Uitarea vinii

Imposibilitatea, orgoliul de a recunoaşte fapta, sustragerea de la pedeapsă şi dorinţa de a uita au creat la suprafaţă o platoşă protectoare. Uitarea. Însă nu putem vorbi de o uitare reală, ci doar de una superficială, doar de uitarea din conştient. „Nimic nu se pierde, totul se transformă”, nu? Vina doar şi-a schimbat locaţia; stătea în umbră, erodând trupul şi sufletul. Până când ea nu e adusă la lumină, în conştient, şi confruntată în toată durerea şi urâţenia ei, nu poate exista eliberare.

Trevor raportează la poliţie o maşină care era să-l accidenteze. Declară numărul. Surpriză: i se spune că maşina cu acel număr a fost declarată ca fiind distrusă chiar de către el, … proprietarul, adică. Aici e locul în care începe realizarea…

Următorul pas după convingerea lui e declararea accidentului mortal şi închiderea lui după gratii. Acolo e locul în care îşi găseşte liniştea, mintea, somnul… Urmăriţi finalul (videoclipul conține Introducerea + Final).

Îl recomand. Dar nu noaptea! 🙂

*

Trevor Reznik: A little guilt goes a long way.

*

Stevie: Are you okay?
Trevor Reznik: Don’t I look okay?
Stevie: If you were any thinner, you wouldn’t exist.

11 comentarii

  1. Camix, ţin minte că am văzut filmul la recomandarea ta. Un lucru de care mi-am dat foarte repede seama a fost că acel cuvânt din Spânzurătoarea de pe frigider va fi „killer”. 😉

    Analiza ta mă surprinde plăcut. Demersul meu ar fi fost mult mai determinist, dacă aş fi scris despre film. Tu faci, în schimb, un act de investigaţie din perspectiva sentimentului culpei, ceea ce e interesant şi diferit de obişnuitele investigaţii. Cele mai multe vizează subconştientul, inconştientul, ce se întâmplă când sechele ale acestora bruiază conştientul şi determină un comportament maladiv. Toată argumentarea se bazează apoi pe aceste date. Tangenţial, efectele vinei, în termeni psihanalitici, rezultă şi din analiza ta: insomnia şi mania persecuţiei.

    Ceea ce ar mai putea fi spus – sigur că vizionarea filmului e necesară pentru dezbatere – ar fi că maşinistul caută să ducă o viaţă aparent normală, în ciuda subconştientului care îl invadează şi erodează din interior: muncind, plătindu-şi chiria, dama de companie etc. Această aparenţă de normalitate este contrapunctată de comportamentul său maladiv.

    Oare cât o fi slăbit actorul să poată juca în acest film?


  2. În 4 luni a slăbit aproximativ 28 de kg. Vroia să slăbească mai mult, însă nu i-au dat voie doctorii. Apoi, după filmări, la reîngrăşare, bineînţeles că a pus peste greutatea lui normală, din cauza „vitezei” de hrănire cu care venea din urmă.

    Era culmea că mi s-a părut simpatic Christian Bale chiar şi aşa. Încă nu l-am văzut cum arată el normal într-un film, doar imagini. Am dat linkul spre imdb tocmai pentru a vedea şi imagini cu felul în care arăta.

    Da, vizionarea filmului e necesară. Ceea ce fac eu e să trezesc interesul pentru cei care nu l-au văzut (şi nu am vrut să dau toate detaliile) şi să discut (pentru cei care l-au văzut), la modul general, ce se poate extrage vis-a-vis de vinovăţie din el (din punctul meu de vedere), element pe care l-am văzut cheie în film.

    Da, îmi amintesc că mi-ai spus de ‘killer’. Eu nu îmi dădusem seama, de aceea a fost surprinzător pentru mine. Şi tensionant. Imediat după film, nu eram foarte încântată de mine că m-am uitat la el 🙂 , dar, după detaşare, m-am bucurat de câte lucruri revelează.


  3. Am revăzut acum finalul în linkul pus de tine. E deosebit de interesantă celula în care este condus Trevor, aşa, scăldată într-o lumină albă. De obicei, celula este întunecoasă, un loc al penitenţei. Uite aici cum e contrastul: el negru, celula albă…


  4. Da… mi-a plăcut secvenţa aceea de final. Profundă.

    Chiar m-am gândit ce diferenţă între celulele obişnuite şi aceasta…


  5. Da, un film care mi-a placut mult. Eu l-am vazut intr-o perioada in care cautam un „altfel” de film. Si gandul meu de la final a fost : „Poti sa te odihnesti abia cand constiinta ta e impacata cu gandurile tale. Poti sa iti gasesti odihna abia cand esti iertat.”
    …abia cand esti iertat..


  6. Ama, 🙂 uneori e bine să găsim altceva decât ce căutăm, nu?
    Fără să-mi dau seama, s-a întâmplat că, prin textul ăsta, mi-am vorbit mie azi. Nu aş fi crezut că tema i se va plia autorului atât de bine…

    Mă bucur de trecerea ta! 🙂


  7. ati vazut 3:10 to Yuma? e drept ca Bale e imbracat (oricum, va stiu fete cuminti 😀 ), dar joaca iar magistral.

    Cat despre The machinist – e fain filmu’;l-am vazut acu doi ani si-mi amintesc inca de el! si mi-ati deschis apetitul ca sa-l revad!

    apropo, ati vazut The Jacob’s ladder?


  8. 3:10 to Yuma e pe listă de ceva vreme să îl văd. Nu scapă din cauza unui actor. 🙂 Iar revederea lui Bale va fi numai bună.
    Jacob’s Ladder nu am văzut. Voi căuta info despre el; văd că şi tu eşti „înrăit” cu filmele. 🙂

    După ce revezi Maşinistul, sper să ne spui şi impresii de second time. Se schimbă în timp. La unele filme (ca Matrix, de exemplu), a doua vizionare aduce elemente lămuritoare.


  9. impatimit, Camix? folosesti eufemisme nemeritate! de cand incerc sa scap! la un moment dat mi-am vandut cu 5000 lei vechi 300 de cd-uri, cand un cd neinscriptionat era 6000. Poanta? pai, tot n-am reusit sa le dau pe toate! 😀


  10. Deci, cum? 🙂 Împătimit e eufemism pe lângă ce am spus eu. 😛
    Şi apoi… dacă şi acum mai ai (poate câteva sute), împătimit de-a binelea, nu? 🙂

    Dacă nu mă înşel, am două filme pe care am dorit să le am după ce le-am văzut. As Good As It Gets şi A Beautiful Mind. Astea după vizionare.


  11. […] Timpul nu ne aşteaptă la infinit să vorbim. « Caut un vinovat. The Machinist! “I know who you are” februarie 20, […]



I ♥ comments

