h1

O, maneaua mea!

Februarie 21, 2008
opera-building.jpg

Săptămâna trecută s-a discutat la Între bine şi rău pe TVR despre scandalul iscat de închirierea spaţiului Operei Române pentru filmarea unui videoclip al unui manelist şi de semnificaţia acestui gest în cadrul culturii (sau aşa-zisei culturi) române.

Reacţia pe care a avut-o Liana Sega, coordonatorul Departamentului de Comunicare din cadrul Operei atunci, după înfăptuirea faptei, a fost în primul rând să refuze a da detalii despre, iar apoi să invoce legalitatea actului: „Manelele reprezintă un gen muzical care nu a fost interzis în România. Prin urmare, Opera nu a comis nicio ilegalitate prin încheierea acelui contract!”.

Într-adevăr, poate fi acuzată Opera sau actul de ilegalitate? Astfel de raţionamente se aduc atunci când toate celelalte superioare – de prestanţă înaltă, de existenţă a valorilor culturale, aproape de morală culturală – nu mai există. Atunci, invocarea legalităţii (ca şi cum justiţia e cea care decide ce ţinută purtăm la servici) e ultima frânghie rămasă.

Aceasta fost şi tema discuţiei dintre cei prezenţi la emisiune: mai mult decât a fi legal sau nu, e normal din punct de vedere cultural? E un beneficiu al muzicii româneşti? E o privare de drepturile de manifestare şi expresie a muzicienilor? Putem vorbi despre privarea libertăţii de expresie?

Cum ai păşit afară din casă, de la geamurile blocurilor răsună manele. Ajuns în piaţă, radiourile date la maxim pe note maneliste. Dacă te eşti nefericitul care să circule o dată cu microbuz dintr-un oraş într-altul, n-o vei uita în grabă. Şoferul – sigur un fan de manele. Dar, acum, e suficient să circuli cu tramvaiul sau taxiul. E suficient să treci pe lângă un grup de elevi. Am avut ieri oră la o clasă a 9-a despre muzica rock. Le-am dus trei piese de audiat; ei trebuia să noteze la fiecare piesă felul în care îi face să se simtă. Unii au lucrat foarte implicaţi. La final, alţii mă întrebau dacă nu le duc manele. Ori de câte ori duc vreo melodie la vreo clasă, în general cam aceeaşi reacţie: „Ne-aţi adus manele? Ooo, atunci nu.

Cred că libertatea de manifestare şi expresie a manelelor a fost folosită deja la mai mult decât maximum posibil. Au acaparat toate mijloacele de difuzare posibile şi imposibile, încât a invoca egalitatea în faţa celorlalte genuri e deja de mult trecut de orice măsură. S-o luăm cu egalitatea: este muzica simfonică la fel de mediatizată ca manelele? Care din cele două suferă de audienţă mai serios? Şi asta fără să mai punem problema calităţii!

Bănuiesc că, în cele mai oribile coşmaruri, ne vom trezi într-o zi că, aflându-ne la un restaurant, chelnerul ne va întreba: „Doriţi şi o garnitură de manele lângă prăjitură?” Sau la dentist, vom auzi spunându-ni-se: „Adaug şi puţină soluţie de manea la plomba de pe molar?” Sau „Maşina dvs. e prea avariată. Nu o putem repara decât cu un litru de manele. Rămâne?

Să ne revenim puţin cu Porumbescu.

Anunțuri

17 comentarii

  1. Am avut şi eu cândva o discuţie cu nişte liceeni despre manele. Unul dintre ei chiar cânta manele, avea voce bună, obişnuia deja să meargă pe la nunţi, să încingă atmosfera.

    E un fenomen de masă şi nu poate fi ignorat. Din păcate, nici corectat, pentru că „de gustibus…” Şcoala face cât poate, mai ales dacă sunt oameni bine intenţionaţi. Îmi amintesc de balurile absolvenţilor în facultate. Doi ani la rând s-au dat manele la greu, dar apoi au trecut la alte preferinţe muzicale. Chiar auzeam studenţii zicând că muzica a fost decentă. Ce înseamnă asta? Că pe când se dădeau manele era muzica indecentă?

    În ce mă priveşte, eu nu înghit versificaţia de doi bani, deşi, dacă m-ar plăti cineva bine să scriu texte de manele, cred că aş putea scoate un volum de 200 de texte într-o săptămână. Dacă tot ce ar conta ar fi banii!…

    Cred că aşa şi cu Opera. Dacă au ieşit bani buni din închirierea sălii, asta e! Spaţiul e unul public. Asta caută publicul, asta primeşte!


  2. Au ce credeai că doamna cu pricina are vreo treabă cu opera? Atunci când spui ”legal” nu mai ai nimic a face cu arta, cu gândul, cu spiritualitatea; ai doar treabă cu administrativul, cu juridicul, cu comercialul…
    Maneaua este o mizerie dar în același timp și un indicator sincer al gradului de spiritualitatea neaoșă românească actuală! Așadar să nu voim a transforma porcii în porumbițe albe! Maneaua este o formă diluată de islam – și îndrăznesc să spun un indicator sever al gradului de păgânism total la un neam care se pretinde a fi creștin! Aiurea!


  3. @ A.Dama
    avut-am şi eu un elev într-un an. Era a 8-a şi îmi spuneau cei din clasă că e mare manelist, cântă pe nu ştiu care post de televiziune! Şcoala o vedea cam rar, iar, atunci când o vedea, vedea roşu în faţa ochilor, probabil, că iute îi sărea ţandăra dintr-un motiv sau altul. Asta ca exemplificare de efecte benefice…

    Da, bineînţeles că Opera a făcut-o pentru bani. Oficial e 500 ron, însă ştim de mult că nu avem a crede suprafeţele că ar fi şi esenţe. Ne comercializăm, după cum spune Dani.


  4. @ Dani, 🙂
    asta o fi urmarea consumerismului. Banii au ajuns să ne ţină loc de suflet şi trăire.
    Da, muzica ce se vinde arată veridic înspre nivelul pe care îl avem. Cultural şi de alt fel. Cred că spui bine vis-a-vis de păgânism. Din păcate, aici nu numai manelele contribuie la reflectarea adevărului crunt.

    E interesantă paralela cu islamul. Mă întreb dacă nu cumva mai e puţin şi vom fi marginalizaţi dacă nu ascultăm manele. 🙂

    Mulţumiri pentru gânduri! 😉


  5. Nu vom fi marginalizați: vom fi obligați să le ascultăm la orice nuntă românească la care vom dori să participăm… e mai grav, vom fi obligați și nu marginalizați! Islam zic din cauză că topica melodică e turcească, sadea! Muzică seleucidă, muzică siriană…
    Și să te mai miri că marile nații cre(ș)tine ale Europei au votată-ră inexplicabil fondarea unui al doilea stat Islamic în Europa, decapitând singura nație europeană care s-a opus curentului general! Rușine maneliștilor analfabetizați întru islam, pre țigănește! Harala!


  6. M-am gândit şi la asta. Şi este chiar în desfăşurare deja. De multă vreme: intoxicaţia şi sufocarea vine din toate părţile.

    Şi mai spunea un culegător român de texte de manele ce origini „înalte” ar avea. Că, cică ar fi fost un francez care compunea asemenea texte cândva, cine ştie când. De valoare! Hah! 🙄

    Sună bine al tău ‘votată-ră’. 😛


  7. Am găsit culegătorul, care e şi compozitor, se pare: Mihai Mărgineanu.


  8. Un vot rău, cum ar putea fi altfel considerat votul alienaților atei?
    Ăla care zice că culegătoriul – fără virgulea – fuse odinioară franțuz, mai știe ce e ăla franțuz?
    Astă vară am fost pe la Evian – mă doare teribil să-ți spun că văzui numai francezi creți, cu nasul mare, needucați, murdari și agresivi! O civilizație care piere astăzi sub șenilele demografiei exponențiale a unor neamuri la fel de păgâne!


  9. circula pe u-tube o manea cu un videoclip filmat intr-o biserica. banuiesc ca si aceea tot inchiriata a fost, asa ca nu ma mai mir de nimic.


  10. @ Dani,

    poate culegătoriul nu mai ştie nici ce sunt aceia rromi. Din câte îmi amintesc, nu prea era de acord că e o muzică ce caracterizează rromii în prezent. E drept că provine de la turci. Doar că la noi aceştia au preluat-o în majoritate. Iar versurile…

    Am aruncat o privire la nişte imagini cu Evian, să văd de curiozitate cum arată. 🙂 Păcat de ceea ce ai văzut în el (adică ce oameni)… 😦


  11. @ Impresiiblonde,
    Mda… iutubu’ are multe avantaje, dar şi multe tâmpenii încărcate. Iar dacă ajungem ca şi bisericile să cedeze spaţiul şi să primească cu braţele deschise asemenea exemple de muzică… mai rămâne ceva de spus?


  12. omul sfinteste locul, tot el il profaneaza.
    am citit nu de mult un articol intitulat „tziganizarea de buna voie a romanilor” – si daca e de buna voie…ramane sa nu mai punem caciulitza la a cand citim ROMANIA si sa adaptam imnul tzarii.

    nu o fac eu, ca nu vreau si nu/s de acord, dar daca vocea poporului dicteaza, daca e „democratie” daca banul e stapanul, daca asa sta treaba, cum se vede si cum e descrisa, ar fi unii care ar face/o


  13. Mda… sper să nu devină reprezentativ şi Rom-mania, tot fără căciulă. Să nu ne furăm căciula chiar aşa. Sau ne-o furăm oricum pe atâtea alte planuri…


  14. Hello,
    manelele au fost „o moda” pe timpul fanariotilor…. doar in Ro…timpul parca merge inapoi :(:(so bad 😦
    j.


  15. Hello, J. 🙂

    dacă bine îmi amintesc, atunci când Michael Jackson a susţinut pe la noi un concert acum câţiva ani buni (a fost cu mare agitaţie, multe leşinări and so on…), a fost întrebat cum i s-a părut România (întrebare care nu se pune, după mine. Dacă omul – oricare – are ceva de spus, o face în mod natural), a spus că i se pare frumoasă, că s-a simţit bine, dar că îi dă sentimentul că se întoarce în trecut cu vreo 50 de ani. 😀 Deci…
    Nu că afirmaţiile lui Jackson ar fi vreun capăt de lume, dar a ochit-o.


  16. … cu ce ne „incalzeste”?? ultima ” gluma ” pe seama Ro ( de-ar fi sa fie ultima )
    ” se anunta sfarsitul lumii . Ce faceti? – venim in Ro care-i cu 100 de ani in urma „…
    no comments 😦
    j.


  17. 🙂 🙂

    Nici nu ştii dacă să râzi sau să plângi. Tragi-comică expresie!



I ♥ comments

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: