h1

EuRO-vision cu români

Februarie 25, 2008
vlad-nico.jpg

S-a înregistrat un progres. Zic eu. Eurovisionul naţional de anul acesta a sunat diferit de ceilalţi ani. Cred că se poate spune fără ezitare că anii trecuţi a fost cam dezăstrel. Greu găseai o compoziţie lucrată, armonioasă, cu voce bună şi să mai fie şi decent prezentată. Bine învăţată din trecut, aşadar, nu am urmărit decât finala, având un preview la piesele Provincialilor şi a duetului câştigător.

De ce spun că s-a prezentat mai bine anul acesta. Au fost 4 piese în concurs care meritau a fi audiate. Măcar audiate. Iată lista cu participanţii, în ordinea intrării pe scenă.

1. Prea mici sunt cuvintele – Leo Iorga & Pacifica
2. Come this way – Zero feat. Marius Moga
3. Seven Days – Paula Seling şi Provincialii
4. Fairytale Story- Nicola
5. Love is all I need- Tabasco
6. RailRoad, RailRoad- Rednex feat. Ro-mania
7. Dr. Frankenstein -LaGaylia Frazier – Suedia
8. Shine – Biondo – Suedia
9. Run Away – Cătălin Josan
10. The Key of Life – Simona Nae
11. C’est la vie – Yana
12. Pe o margine de lume – Nico şi Vlad Miriţă

Nişte surprize pe care nu le credeam posibile: prezenţa unor ne-români în concurs (LaGaylia Frazier şi Biondo). Acum, din câte ştiu, ei ar fi urmat să reprezinte România. Mi-e greu să îmi imaginez cum ar vrea un suedez să concureze şi să se bucure de (să spunem) premiul pe care l-ar fi putut câştiga, având contracandidaţi nişte conaţionali de-ai lor la finala mare de la Belgrad. Sau invers: cum ne-am fi bucurat noi să fi ţinut premiul cu mâna Suediei. Nu sună puţin ciudat? Însă, dincolo de aceste dileme, lumea se bucură de câştig, oricare ar fi el sau prin orice mijloace. Afară de asta, m-a încântat piesa celor de la Biondo. Am remarcat o asemănare extraordinară cu Il Divo, însă. Nu cunosc dacă şi-au chiar propus să-i copieze, însă le-a ieşit. 😛

Cătălin, mai recentul megastariat s-a prezentat cu o piesă cu mare priză şi ritm antrenant. Un ritm inconfundabil. Când l-am auzit, imediat i-am vizualizat pe Coldplay; exact acelaşi joc restrâns de note muzicale, de melodie rece şi foarte tulburătoare (pentru mine).

Am avut o admiraţie specială pentru Provincialii şi Paula Seling, iniţial mi-am dorit să câştige ei. Voci bune, clare, melodie cu prestanţă. Piesa câştigătoare, cântată de Nico şi Vlad Miriuţă îşi merită locul. Oricare din primele trei piese din top era prezentabilă la concursul Eurovision (chiar aproape primele 4 aş zice, dacă nu avea Cătălin nişte falsuri pe alocuri). Din câte se pare, unii contestă originalitatea piesei Pe o margine de lume. Regula spune că o piesă e considerată plagiată dacă a furat 4 măsuri. Aceasta era acuzată că ar fi furat o măsură. Pentru cazul în care este vorba de un plagiat, au plagiat cu cap. Mai rar. Iar dacă e doar răutate din partea altora, n-am spus nimic. 😀 Duetul lor mă duce doar cu gândul la Andrea Bocelli şi Celine Dion, însă aceasta e altă poveste, cântată de mult deja.

Din partea lui Moga mă aşteptam la mai greu; altora le-a compus piese mai acceptabile. Din partea Nicolei, la fel. Mai ales că are în spate interpretări de bucăţi mult peste aceasta. Nu cred că e rea, dar mă aşteptam la mai mult.

Ordinea finală

271 pct – Nico & Vlad Miriţă – Pe-o margine de lume
264 pct – Biondo – Shine
208 pct – Paula Seling & Provincialii – Seven days
197 pct – Cătălin Josan – Run Away
181 pct – Zero feat. Marius Moga – Come this way
164 pct – Leo Iorga & Pacifica – Prea mici sunt cuvintele
162 pct – Nicola – Fairytale story
126 pct – Tabasco – Love is all I need
096 pct – Rednex feat. Ro-Mania – Railroad, railroad
093 pct – LaGaylia Frazier – Dr Frankenstein
073 pct – Simona Nae – The key of life
037 pct – Yana – C’est la vie

Personal, mă bucur că nu trimitem la Eurovision străini. Avem români. Şi buni.

24 comentarii

  1. Oricum Bionto nu se ridica nici la jumate din Il Divo 🙂
    Penibil dansul fetelor de langa Nico şi Vlad Miriuţă.


  2. Furtişagul muzical este o regulă şi la case mai mari. De exemplu, una dintre piesele Shakirei este în mod clar copiată dupa „New Year’s Day” de la U2. Diferenţa dintre cele două situaţii este că Shakira a câştigat milioane de dolari dintr-un plagiat minuţios ascuns şi nu aspiră să câştige Eurovisionul.:)


  3. Ihtys, pe Il Divo cred că puţini îi ajung şi puţini îi întrec. Dar cred că Biondo au voci destul de bune.
    Dansul fetelor din melodia câştigătoare? Nici nu l-am zărit. 😛 Eram concentrată prea mult la piesă. 😀


  4. Anahoretus, în primul rând, îţi urez bun venit. 🙂
    Îţi mai aminteşti care piesă a Shakirei? M-ar interesa şi pe mine s-o ascult, că U2 sunt între marii mei preferaţi de multă vreme. E o plăcere să le ascult (şi rememorez) jocul de note la chitară, versurile…
    Am predat ceva ore pe diferite structuri gramaticale din piesele lor. Şi, în ciuda preferinţelor ciudate ale elevilor, au fost destui cărora le-a plăcut.

    Mda, este şi asta o ştiintă… a şti cum să copiezi fără să te arate lumea cu degetul. Unii se străduiesc cu cealaltă ştiinţă: a crea. Tot mai rar, tot mai rar…
    Prea multe cântece se reiau acum (chiar şi cu acte în regulă, cu aprobarea deţinătorului) şi se re-cântă după moda actuală. Să auzi un Pink Floyd re-cântat e ritm de rap sau voci computerizate… Speechless rămâi.


  5. Am auzit discutii ca piesa castigatoare ar fi foarte asemanatoare cu o piesa spaniola… Pentru mine, castigatori incontestabili sunt Biondo. Nu sunt Il Divo, dar pe Il Divo nu i-am auzit in concurs, ci in concert. Distanta e mare. Si interesele de asemenea. Mari (daca imi permiti, ihtys;) ). Voci precum ale suedezilor nu cred sa fi avut vreun alt concurent. Si piesa avea tensiune, avea grandoarea si suna foarte muzical (spre deosebire de inventiile lui Moga). Am o satisfactie: individul moga a ramas codas. In rest, pacat de votul nationaloid.


  6. Teofile,

    despre permisiune ma mai gandesc 🙂


  7. Teo, e foarte bine. Cred că Biondo meritau, ca prezentare, la fel de mult. După cum spuneam, pentru mine oricare din primii trei clasaţi. Asemănarea pe care am făcut-o eu cu Il Divo am făcut-o din cauza asemănării izbitoare. Că a fost ceva mai mult de o asemănare, nu am a şti. Nici nu mă foarte preocupă. Ceea ce semnalam mai mult era că ceea ce se poartă în ultima vreme răzbate şi pe scenele de concurs. Lumea vede ce prinde şi merge în continuarea.
    Ceea ce era nemulţumitor era că au participat ne-români, ceea ce mi s-a părut surprinzător şi destul de nepotrivit.

    Însă şi la acest aspect, m-ar interesa ce credeţi şi voi.


  8. Strainezii participanti pe care i-ai amintit, nu au deloc sange romanesc ?


  9. Eu una nu i-am întrebat. 🙂 Au fost prezentaţi ca venind din Suedia.


  10. De la Luna celor de la Taxi, nu stiu vreo piesa care sa ma fi tulburat, camix – cum spuneai tu mai sus. Nu am tv, dar anul asta aveam posibilitatea sa urmaresc desfasurarea, dar n-am pierdut vremea. Ca am avut dreptate, s-a confirmat prin emisiunea de a doua zi – parca – in care Horea Moculescu se ratoia la toata lumea in mod infailibil. El era Horea, ceilalti numai Closca! 🙂


  11. 😆

    Şi bine te revăd. Tăcere fost şi pe blogul tău. Credeam că au dat Horea şi Cloşca peste tine. 🙂

    Piesa Luna m-a încântat şi pe mine. Voturile poporului de la finala mare, în schimb, au arătat altă ceva. Cât despre dacă s-a meritat sau nu să urmăreşti emisiunea, e bine că nu am văzut cearta lui Moculescu; după infailibilitatea pe care i-o atribui sarcastic, îmi pare mai bine că nu mi-am stricat dispoziţia. Spectacolul e unul, ochii sunt sute de mii. La un moment dat, nici nu mai ştii cine pe cine apără de acuză aşa tare de cutare.
    Aşa stând lucrurile, îmi vine şi mie să spun ca Marin Sorescu… „mă culc şi eu liniştit”. 🙂


  12. Cu strainii treaba sta cam asa: http://www.eurovision.tv/index/main?page=67&country=11. Adicatelea, in 1988, concursul era castigat de Celine Dion (carele nascutu-sa in Quebec, Canada) pentru Elvetia. Deci n-ar fi fost chiar atat de anormal ca interpretii nu au sange de roman. Mie mi se pare ca problema se poate pune si asa: Biondo au facut un gest foarte frumos fiind dispusi (la talentul lor) sa reprezinte (daca era cazul) Romania. Si n-au fost acceptati.


  13. Asemanarea cu Il Divo nu o contest. Dimpotriva. Insa voiam sa-i atrag atentia lui ihtys ca un concurs (care se desfasoara in Romania) nu are cum sa semene cu un concert. Diferenta vine din faptul ca orice concurs desfasurat pe plaiuri mioritice este susceptibil de frauda, iar asta presupune inclusiv sabotari la nivel de sonorizare (sau… „erori” de felul celei din semifinale, tot in dreptul baietilor de la Biondo). Ca sa nu mai socotim ca unii dintre „jurati” au votat cu sentimentul patriotic, nu cu discernamant artistic. Varza.
    Argumente in favoarea suedezilor pot veni si pe linia traditiei: ei i-au dat pe Abba, Ace of Base si Roxette, noi pe Chicky Girls si Ozone (in masura in care ii putem considera pe astia romani).


  14. Mai presus de faptul că se practică şi s-a practicat, problema pe care aş ridica-o eu ar fi dacă e normal, dacă e de aşteptat.

    Da, situaţia se poate vedea şi din acea perspectivă. Eu am avut un alt punct de vedere şi anume: dacă nu cumva Biondo au făcut mai mult decât a fi dispuşi să reprezinte (de ce dacă era cazul? pentru că nu putem vorbi de vreo obligaţie) o altă ţară. Şi aceea – România (care, comparativ cu Suedia… na). Eu mi-am pus problema dacă nu cumva Biondo, gândindu-se că nu ar avea şanse să câştige Eurovisionul naţional suedez, să gândească: ‘Mergem în altă ţară, mai sărăcuţă, unde sigur îi lăsăm laţi şi, pe deasupra, ne vor mai şi mulţumi că le-am adus o piesă aşa bună’.
    Pentru că… lumea face orice pentru bani.

    Suedezii ştim că sunt buni. Nu era vorba de contestarea valorii lor. Doar a motivaţiilor acţiunii. Şi a locului de concurs.


  15. Mie nu mi-a placut deloc piesa castigatoare. Biondo suna mult mai profi. Dansul de la piesa lui Nico si Dan Mirita e jenant de-a dreptul. Trebuia sa conteze profesionalismul… ca doar am mai fost prezenti cu reprezentantii nationali(sti) si am iesit pe ultimul loc.

    Camix, multumesc de linkuri! Macar asa am ascultat si eu piesele, daca n-am urmarit show-ul!


  16. A.Dama, e drept, dar am ieşit – tot cu cei naţional(işt)i – şi pe 3. Însă, chiar dacă nu am fi ieşit, criteriul beneficiului ca şi criteriu suprem nu ar trebui să fie satisfăcător.

    Deci ai fost prezentă, de fapt. Să nu spui că nu ai fost. 🙂


  17. Pe mine nu ma deranjeaza atat de tare ideea de mercenar, fiindca nici Nico si alalaltu’ nu merg pe banii lor acolo, nici din vreun soi de patriotism. Dovada: dupa fiecare preselectie, romanasii ramasi acasa ii scot ochii celui care a mers ca asa si pe dincolo. Nu exista astfel de scrupule.
    Si chiar daca suedezii au gandit asa cum zici, faptul ca au avut dreptate nu face decat sa dovedeasca eficienta pragmatismului lor. Dar care s-a lovit de smecheria romanesca. Dintre cele doua (smecheria si pragmatismul), prefer pragmatismul, macar e onest. (Ca optiuni personale, nu agreez niciuna, dar cand e sa alegi intre doua rele…)
    Noi avem tot felul de insi cu ifose (pe post de compozitori), poate ca sunt si buni printre ei. Dar acum, sa observam, cel mai popular este un tip dispus sa compuna piese cretine doar sa fie popular. In orice caz, ai nostri s-au dovedit neputinciosi inca pe plan international. Asta dincolo de Eurovision si interesele la nivel european pentru cine trebuie sa castige. Nu s-a impus nimeni in muzica pop (exceptie ar fi Michael Cretu, care nu mai locuieste de mult in Romania). Altul eu nu mai stiu.


  18. Faptul că noi avem inşi cu ifose şi şmecheraşi care, nealeşi, fac reclamă proastă să-i înfunde pe câştigători nu mi se pare a fi un motiv pentru a aduce acei „mercenari”. Existenţa mercenarilor nu face decât să confirme faptul că nu sunt nişte criterii şi principii clare. Cred că ar trebui să deranjeze prezenţa lor. Un sistem trebuie să rămână funcţional şi nu să se modifice după şmecheria unora.

    Cred că, dacă suntem rezonabili, putem spune că oriunde sunt şmecheri. Eu mă întreb de ce nu au vrut suedezii să participe la ei; la calitatea prestării lor, ar fi trebuit să nu se teamă de concurenţă. de concurenţa corectă.

    E prea puţin să considerăm că avem doar două variante: şmecheria noastră între noi (care e aceeaşi în oricare ţară) sau pragmatismul cu importări. Ceea ce cred că e condamnabil în toată această chestiune e faptul că numim Eurovisionul acesta un concurs naţional.
    Mie îmi vine să mă întreb, în acest caz: câţi străini pot concura în Eurovisionul naţional românesc ca să mai rămână în mod corect numit românesc? Mai e naţional în acest caz?


  19. Campionatul de fotbal intern se cheama ca e national. La fel in Italia, Anglia (care are o echipa formata aproape exclusiv din francezi si spanioli: Arsenal), Spania etc. Iti pomeneam de Celine Dion, ce facem cu ea? Ii luam premiul?
    Da, ai dreptate, daca e vorba de principiu. Insa, in aceasta situatie cred ca alta e chestiunea: din moment ce li s-a permis sa participe (indiferent de motivele lor), trebuia sa li se acorde ocazia unui concurs cinstit. Cred ca acesta era (in cazul dat) adevaratul nationalism – in sensul lui frumos si decent. Contestatiile ar fi trebuit, eventual, orientate catre oficialii Eurovisionului cu propunerea ca „national” sa aiba un sens exclusiv(ist). Dar asta e alta discutie.


  20. Odată ce li s-a permis participarea în concurs, da, beneficiază de aceleaşi drepturi ca ceilalţi (dacă discutăm asta, se poate confirma că votanţii au ales exclusiv pe baze naţionaliste? sunt totuşi mulţi votanţi). Iar dacă nu le acorzi aceleaşi drepturi, mai bine nu îi primeşti în concurs.
    Însă întrebarea pe care o ridicam eu era tocmai aceea: cum ar fi trebuit gândită de către oficialii Eurovisionului organizarea concursului? Principiul.

    Cât despre fotbal, care-mi place… 🙂 Campionatul de fotbal intern se numeşte el naţional, dar în el participă echipe de club (fiecare club se organizează după buna plăcere, în limitele reglementărilor generale). Dar noi avem echipă naţională de fotbal! Cu aceasta trebuie făcută comparaţia, pentru că ea e reprezentanta naţională a ţării, la fel cum câştigătorii Eurovisionului sunt reprezentanţii României.

    Cât despre echipele de club, nu se poate spune că reprezintă atât o ţară (atunci când participă în Campionatele europene de cluburi), cât sigla clubului. Ce e în joc cel mai mult e prestigiul echipei de club şi apoi ţara. Asta ca o paranteză… fotbalistică. 😛


  21. Actuala Champions League s-a numit in trecut Cupa Campionilor Europeni. Si e mult mai asemanatoare (ca reguli si criterii) cu Eurovision-ul. Nico si ala au castigat „campionatul intern” si d-aia merg la extern. Plus ca, eu sustin in continuare aceasta idee, pe ei doi ii doare fix unde nu spun eu acuma ca sa nu-ti… mazgalesc (cu maro) blogul:), de natia romana. Desigur, vor folosi orice discurs, chiar si cel national(ist), ca sa capete legitimitate.
    Eu cred ca regula e clara: poate participa oricine, daca este o tzara pe care sa o reprezinte. Fix ca la fotbal. Fiindca, sa fim seriosi, Real Madrid reprezinta (si) campionatul Spaniei, ca nu degeaba se lupta pt suprematie cu Il Calcio sau Premier League. Si toata lumea stie ca Real Madrid nu e din Chile, Venezuela sau Cuba (desi numele ar putea induce in eroare), chiar daca are jucatori din Olanda, Anglia, Italia etc.
    Eu asa cred. Despre fotbal.


  22. Dacă tot îţi place mai mult Champions League decât echipele naţionale, ce să mai fac eu cu tine? 🙂

    Unde îi doare pe câştigători de naţia română contează mai puţin în discuţia asta a principiilor de organizare a concursurului.
    N-aş putea crede, dacă e să fac analogie, nici că suedezilor le-a fost aşa dragă România, că s-au lipit de ea (întru premiu). 😛

    Da, ăsta pare a fi criteriul concursului: poate veni oricine cu condiţia să-şi găsească o ţară „adoptivă”.
    E drept că toată lumea ştie unde s-a născut Real Madrid. Aşa spuneam şi eu. Că reprezintă ŞI Spania, dar pe plan secund.
    Clubul de fotbal al unei ţări nu are aceeaşi valoare neapărat precum o are echipa de fotbal. Real Madrid e între vârfurile cluburilor. Echipa mare naţională a Spaniei, când o vedem pe teren, nu mai e la fel de sclipitoare.
    Na, că am ajuns la fotbal de la muzică. 🙂


  23. acum pe bune ..eurovisionul ..un rahat de concurs ,o tiganeala pe fatza!


  24. 🙂



I ♥ comments

