h1

„Nu sunteţi bărbaţi!”

Aprilie 22, 2008

Din cugetările cugetate de unii cugetători:

„Azi, consiliul ISO a aprobat o nouă unitate de măsură: Bekalul. Bekalul măsoară cantitatea de prostie din om. Simbolul standard aprobat este Bk. Ca unitate superioară, avem KBk (Kilo Bekalul). Pentru minorităţile din această categorie, s-a introdus de asemenea şi o subunitate: Vanghelul. Simbolul standard aprobat este Vg. Ca echivalent, 1 Bekal = 10 Vanghel.”

Ce mă întrebam era dacă Bekalul, fiind mai greu, arată o prostie mai grea decât a celuilalt (poate surprinzător) sau dacă greutatea arată valoarea mai grea. 🙂

Sigur că s-or fi asemănând sportul cu politica în multe situaţii, nu îmi doresc o comparaţie aici şi acum. Şi pentru faptul că politica nu e un punct forte; există anumite puncte de tangenţă uneori, de interes, însă cam rar susţinut. Dar şi pentru anumite interviuri din lumea fotbalului care se întâmplă să îmi mai şuiere pe lângă ureche. Unul foarte recent, zilele trecute, mi-a sunat cu un oarece ecou mai răsunător în etape multiple:

Nu ştiu dacă se poate numi blat acel meci dintre CFR şi Rapid, însă este clar că rapidiştii nu au fost bărbaţi. Asta apropo de cazul bricheta, când au spus că noi nu am fost bărbaţi şi am plecat de pe teren„, a declarat Mirel Rădoi, căpitanul echipei de fotbal Steaua Bucureşti.

Acum, dincolo de motivaţiile răzbunătoare ale celui care întoarce complimentul (o fi existând şi o eleganţă a întoarcerii complimentelor, nu? Nu e frumos să beneficiezi singur de vorbele de bine.), ceea ce mi-a atras atenţia a fost complimentul în sine. Mai ales contextul în care acesta a fost făcut prima dată. Acum îl denumesc haioso-infractoricesc şi mafiot „cazul bricheta”, ca un fel de urmare, episod 2, al „cazului ţigaretei”.

Am mai discutat aici, destul de recent, despre curajul sau lipsa de curaj invocată de unii cu privire la decizia luată de arbitru: a opri un meci atunci când regulile de bază sunt încălcate. Şi anume că a pune drept criteriu pentru astfel de decizii rezistenţa participanţilor la eveniment (şi dacă era omorât unul dintre ei, îi pasă cuiva?) şi nu faptul că un principiu a fost încălcat este absurd. Pentru că nu mai importă valoarea principiului, a regulii de joc, a decenţei, a bunului simţ, a corectitudinii etc., ci pe forţa animalică; fie ea de rezistenţă sau de ofensivă. Principiul cade, câştigă selecţia naturală. Ni se pare sau chiar sună a junglă?

Mai departe, complimentul adresat celui care a luat decizia (indirect) şi celor care au ajuns beneficiarii în final (direct) ne pune pe gânduri (de multă vreme, nu doar de acum, însă, cu aceste ocazii, tot mai evident, mai sonor şi mai repetitiv) cu privire la acest nume, substantiv şi adjectiv totodată: bărbat.

Concluzia, aşadar ar trebui să o tragem cam aşa: a fi bărbat e a accepta nesimţirea altora fără a lua atitudine, a ignora regula de dragul demonstrării că eşti mai tare, a scoate orice arme pentru a fi primul, pentru că scopurile bat „mijlocurile”. Nu aşa?

Nu prima oară vedem că orgoliul nebunesc începe cam pe acolo pe unde dispare preţuirea valorilor.

Mă gândeam la:
Fapte 22:12 Şi a venit la mine un om, numit Anania, bărbat temător de Dumnezeu, după Lege, şi pe care toţi Iudeii, care locuiesc în Damasc, îl vorbeau de bine.

Nişte poziţii foarte contradictorii asupra bărbatului: bărbatul temător de Dumnezeu şi bărbatul netemător de nimic. Este cel netemător de nimic mai puternic decât cel temător de Domnul? Cât de bărbat este netemătorul de nimic?

43 comentarii

  1. Cami draga ai fost foarte inspirata cu unitatile de masura. Mi-am framantat si eu mintea cu prostia umana dar nu ma gandisem la creerea unei unitati de masura pentru prostie 😀 Exceptional – asta merita premiere 😛

    Cel netemator de Dumnezeu este inconstient de faptul ca se joaca cu propria viata – cel temator a inteles dimensiunea Lui Dumnezeu.


  2. Romi,
    mi-ar fi plăcut să fi compus eu acel pasaj, însă eu l-am primit de la un prieten şi l-am dat mai departe aici. (În cazul acesta, schimbăm premiaţii. 😛 ) Când l-am citit, am râs bine şi apoi mi-am dat seama că se potriveşte contextului despre care vroiam să scriu de minune. Curioasă ce alte subunităţi se vor mai inventa. Sau poate inventăm noi. 🙂

    Nu că e paradoxal ca bărbatul puternic într-adevăr să fie cel temător de Dumnezeu…?


  3. Esti modesta 😉


  4. netematorul de nimic? nimic dpdv conceptual, filosofic? ca atunci nu-si mai are rostul intrebarea si comparatia! 🙂 si oricum nu-si gaseste rostul pt noi – pt ca 99,99% din pocaiti sunt previzibili.
    Poate daca prinzi vreunul calcat pe coada in blogosfera vei primi un alt raspuns. 😀


  5. Știi, pe vremea lui Ceaușescu (pe vremea când bărbații erau obligați să facă armata), era o vorbă în popor:
    „Nu ești BĂRBAT dacă nu faci armata!”
    Pt mine armata românescă însemna dezumanizare, nesimțire, bădărănie.
    Cum cei ce fac astfel de afirmații, ca cea pomenită de tine, au făcut pe acele vremuri armata,deci cam asta însemnă în cutia lor (goală) craniană să fii BĂRBAT.
    Iar ai pus punctul pe I, Cami.

    Bineînțeles. că bărbatul temător de Dumnezeu e… de 2 ori BĂRBAT!


  6. Romi,
    🙂
    hm, păi, în cazul citatului, nu. 🙂


  7. Cipri,
    întrebarea e scoasă pe tapet pentru oricine, nu doar pentru un mediu închis. Punem în discuţie orice bărbat; adică Bărbatul, ideea de.
    A, sigur, sunt destui călcaţi pe coadă. 🙂

    Netemător de nimic. Nu în sensul de ‘Nimicul nu mă sperie’. Dacă la asta te gândeai. Sigur că aşa nu are sens. Ci nimic nu mă sperie. Mă rog, nimic relativ vorbind; precis că un uragan l-ar speria (că e vizibil, palpabil chiar); însă tu ştii că mă refeream la lipsa de sinchiseală la adresa oamenilor în general şi a principiilor lui Dumnezeu.


  8. Flori,
    nici eu nu am văzut cu ochi buni obligativitatea armatei. Am şi votat împotriva ei. 😛 Deşi ştiu că mi se poate reproşa că în acea lege erau cuprinse şi alte idei nocive sau deplasate.
    Totuşi, lucrul ciudat e că pe undeva consideram, în planul mai puţin conştient, că există şi anumite beneficii cu care se pot alege în urma ei. Dacă nu aruncă cu pietre, poate ne vor împărtăşi. 🙂

    Însă ideea mare rămâne că nu am văzut raţiunea pentru care faci armata ca probabil 2% o vor folosi efectiv. Asta pe lângă modul de desfăşurare…

    A, ce bine că nu de 3 ori bărbat. 😛


  9. Cami,

    daca ai putea sa faci o precizare – ISO din ce an ? 😛


  10. Hey Cami

    Am prieteni care considera ca un barbat trebuie sa aiba cicatrici pentru ca sa il placa fetele. 🙂 Probabil mentalitatea asta sta in spatele violentei actuale de pe stadioane.


  11. Romi,
    vrei să mă pui în încurcături acilea, las că ştiu eu. 😀 Va trebui să merg la sursă şi tot voi veni cu braţele goale. 😛


  12. Hey, Adi
    😀
    Welcome!

    Cred că nu e departe de adevăr.

    Poate aş spune, totuşi, că mentalitatea aceea stă în spatele evenimentelor difuzate pe ecran şi a violenţei demonstrate de faţă cu fetele. 🙂 Ca să fie prezent şi obiectul (în sensul de complement) de impresionat.

    Pe stadioane, cred că sunt mai puţine feminine. Cred. 🙂


  13. Cami,
    – pai facem altfel – nu e greu sa ne faci o mica istorioara vizavi de organizarea comisiei ISO – cine a prezidat-o, etc. si in ce an a avut loc, ordinea de zi 😛 .

    Stiu ca poti 😉


  14. Cami,

    Nu e neaparat sa fie fetele prezente pe stadion. Cicatricile pot fi aratate dupa spectacolul luptelor de „arena”. Ca doar dupa razboi multi viteji se arata.


  15. Vezi ce invata unii din vizionarea unor filme gen: Gladiatorul, 300 etc. Tin minte ca imediat dupa rularea filmului 300 fanii Stelei urlau ca si spartanii.


  16. mai, ce ai cu 300? e film fain! 🙂


  17. Cred ca trebuie sa facem diferenta intre curaj, badaranie, brutalitate, ciobanie,mitocanie, prostie si alte sinonime. A avea curaj inseamna in primul rand sa sti de ce anume sa te temi si de ce anume sa nu te temi – spunea un autor.

    Suporterii de fotbal care participa la astfel de manifestari lipsite de orice bun simt fac parte (in general) din categoria oamenilor de jos(nu neaparat studiile ne determina sa urcam trepte sociale – cunosc multe contraexemple).

    Barbatia, masculinitatea nu tine de grobianismul de care poti da dovada, dimpotriva. In filmul Gladiatorul -Russell Crowe- a interpretat foarte bine rolul unui personaj curajos dar totodata sensibil. Cred ca imaginea de om curajos a fost foarte bine reflectata de Russel. Sigur sa nu confundam bataia de strada si manifestari de speta joasa cu conceptul de curaj 😛 . Ce au facut stelistii dupa lansarea filmului 300 – o putem califica ca si prostie cu dublu asterisc. Oricum in general vorbind aceste manifestari ale suporterilor de sport nu le prea pot clasifica in categoria oamenilor care demonstreaza curaj dimpotriva .In momentele in care vad manifestari de acest fel – ader la modelul creationisto-evolutionism – adica o parte provin din maimultele drwiniene iar restul sunt rezultatul creatie 😀 .

    Exact problema barbatiei rezultata din terminarea serviciului militar – este cel mai grotesc bank pe care l-am auzit vreodata. Cunosc mentalitatea de acest fel pt ca este raspandita la noi. Faptul ca speli cu periuta de dinti baia de 20×20 nu inseamna ca esti barbat. Cred ca Flori avea dreptate 😛


  18. O fi fain. Dar ar trebui „tradus” pentru „barbatii” care il vizioneaza. :))


  19. Eu am făcut armată… Asta înseamnă că sunt bărbat? 😀

    Mă rog, n-am terminat-o, că a venit Revoluţia şi… n-au mai fost obligate studentele să facă armată.

    Bărbatul temător de El e înţelept, ergo puternic. 😉


  20. Eu am făcut armată… Asta înseamnă că sunt bărbat? 😛

    Nu stiu 😛


  21. A.Dama poti fi „barbat” in armata Domnului. 🙂


  22. ei si voi acuma, daca nu e, nu e! Adi, cred ca imi place mai mult de A.Dama asa cum este. 🙂

    In ce priveste „300,” nu stiu daca trebuie tradus. daca parintii isi fac datoria, nu trebuie traducere. daca nu parintii, poate profesorii. daca nu, atunci politia.


  23. „Eu am făcut armată… Asta înseamnă că sunt bărbat?”

    Romuluss, nu te indoi ci crede! 🙂


  24. Romi,
    îţi las ţie povestioara cu ISO, nu-mi funcţioneşte inspiraţiunea într-acolo de data asta. 🙂

    Corect cu filmul Gladiatorul. Încă ceva: acelaşi material (cu condiţia să fie bine echilibrat în normalitea violenţei afişate), prezentat şi unei categorii şi celeilalte, se alege cu rezultate diferite. Unii extrag din el doar violenţa, alţii idei constructive. Cum se face? Depinde şi de ochiul privitor. Frumuseţea stă în…

    Nu mă refer la materiale dozate cu violenţă care să dea peste pahar. Nu am văzut 300, nu mă pronunţ în dreptul lui, însă sunt destule a căror violenţă nu fac altceva decât să incite mai departe de violenţă. Mai nou desenele animate. Pokemon are o reputaţie foarte proastă din această cauză. Jocurile pe calculator de asemenea. Lista poate continua.


  25. Adi,
    😆

    ca ciupercile după ploaie, nu? 😀
    În rest, ideea cu depinde cine urmăreşte rămâne valabilă. După cum spuneam mai sus, până la un punct.Că nu îmi imaginez jucând, de exemplu, toată ziua jocuri cu bătăi pe calculator şi mai ies şi om normal psihic.


  26. A.Dama,
    😛 Deci de-aia eşti tu critic literar sever! Înţeles acum. E mai bine că n-ai terminat-o. 😆


  27. Hibiscus,
    dacă va fi vreodată să văd filmul (deşi nu prea văd deocamdată şanse, că nu e stilul meu), mă voi pronunţa.


  28. Cami,

    fiecare extrage ceea ce vrea. De fapt in viata unul si acelasi lucru pentru unii este pricina de poticnire pentru altii de inaltare. Sa ii lasam pe cei care stiu sa caute doar ce nu trebuie 🙂

    Hibiscus – am uitat sa pun citatul si referinta – aaaiai ce interpretezi si tu 😛


  29. Pâna la urmă, cine e bărbat?


  30. Romi,
    cam aşa.
    Să avem echilibru să distingem şi noi bine.


  31. Flori,
    păi nu am văzut contrapăreri. Deocamdată, cel puţin.


  32. Florentina,

    Adi e barbat. Romuluss, aproape sigur si el. A.Dama a fost o tentativa. In cazul ei cam depinde daca armata te face barbat sau nu. Eu si ciprians, suntem sigur. Camix a picat examenul. Nici armata si nici „300.” Asta e! 🙂


  33. 😆

    Şi pe tine cin te validează, Hibiscus?


  34. Cami,

    vezi ce face Hibiscus? – a inceput noua campanie de recensamant internaut 😛 – a inceput cu stabilierea gender-ului, oare care e pasul urmator? 🙂


  35. Camix,

    Sunt valid. Am verificat. 🙂


  36. Ați văzut vreodată reclama aia de la laptele MILI, cu tipul acela super tatuat, cu mutră de periculos, care e plin de duioșie față de un copilaș.

    Ce ziceți, e acela BĂRBAT?


  37. Flori,

    ne poti da si un clip de pe youtube ca nu stiu care este 🙂

    Mersi!


  38. romuluss,

    cu regret, dar nu găsesc. Eu o aveam în minte de astă vară, când încă mai eram în România.


  39. Romi,
    da, observ că Hibiscus îşi ia rolul în serios. Păi urmează stabilirea IQ-ului. 😛


  40. Flori,
    ştiu reclama! Am căutat-o, dar nu a fost chip să o găsesc. Din păcate, pentru că era într-adevăr reuşită. Flori, răspunsul meu e da. 🙂


  41. […] mai adus în discuţie acum câteva articole trăsături ale bărbatului (poate cu alte ocazii voi reveni şi cu un punct de vedere mai […]


  42. Fain subiect! Cami, mergi degrab la OSIM şi înregistrează repede marca pentru acele „minunate” unităţi de măsură pentru prostie! Nu cumva să ţi-o ia cineva înainte. 😀 În orice caz, sună grozav! Cam cum am vorbi despre „carat” în cazul aurului sau diamantelor. Phuuu, ce comparaţie şi la mine!
    Bărbatul „netemător de nimic” – câţi nu se cred astfel în ziua de azi? Mari „viteji”! A căror „bărbăţie” se măsoară în …megabekali! 😀


    • Din păcate, temătorul de Dumnezeu e văzut ca fiind slab, deşi e mai puternic decât oricare netemător adolescent (dacă ar fi doar o vârstă trecătoare impresia de putere asupra lumii întregi). Naiv, deşi nu există lucididate mai mare decât să vezi Nevăzutul până nu L-ai văzut şi să crezi în El. Şi El să chiar fie (şi chiar este).



I ♥ comments

