h1

Ca pe tine însuţi

Iulie 1, 2010

Spre finalul şederii mele acasă la nişte prieteni care îmi prezentau cu hărnicie şi accent un MLM cu totul neinteresant pentru mine, aud spunându-mi-se:

– Sper că nu te simţi presată în vreun fel să vii dacă nu vrei. Ai simţit că insist, că vorbesc prea mult? Eu nu vreau decât să ştii ce mult bine mi-a făcut mie şi […]

Întotdeauna găsesc dificil înţelegerea acestui gen de replici, cât şi plasarea lor la final. Primele dăţi când auzi asemenea propoziţii, tinzi să fii aproape impresionat de luciditatea, conştientizarea, autoanaliza pe care omul şi le aplică de faţă cu tine. Apreciezi că se gândeşte şi la tine, la confortul tău emoţional, psihic. Ia uite, vezi? Exageră el cu tonalitatea, se purtă chiar agresiv de fapt pe aproape toată durata dialogului, vorbi numai el de realizările lui, dar uite că a conştientizat până la urmă temperatura cam ridicată şi centrarea pe persoana lui. De fapt, n-a fost rea deloc întâlnirea.

Când, însă, acestea nu mai sunt primele dăţi şi cunoşti filmul de la alte „emisiuni”, îţi dai seama că omul nu devine brusc conştient doar la finalul dialogului. Că vorbirea lui continuă despre ceea ce îl interesează pe el nu e o scăpare de moment, nu e un val de care se lăsă dus doar atunci, ci un fel de a fi.

De fapt aceste remarci vin nu ca să afle într-adevăr dacă cel întrebat a fost deranjat, ci ca ele să fie infirmate, iar vorbitorul să fie tot el cel consolat că s-a gândit numai la el. De aceea vin tocmai la finalul meciului, când toată lumea ştie că fluierul arbitrului stă să vină dintr-un moment într-altul. Nimeni nu mai are atunci stare: nici întrebatul – să răspundă în grabă la întrebări prea importante pentru el, nici cel care întreabă – să mai asculte alte drame când energia e pe sfârşite deja.

Aşa că cel mai bine – în asemenea situaţii – ar fi ca aceste încercări de aşa-zisă recuperare să nu se mai facă la sfârşit, sub presiunea unui aparent impuls de dezvinovăţire (că se simte). Vorbitorul să nu mai remarce exact atunci că a vorbit doar el. Măcar ca să nu-i arate încă o dată ascultătorului că e neimportant. A, te-am lăsat la final, n-am vrut. Dar spune-mi repede ce faci.

Toţi avem tendinţa să vorbim despre noi, iar motivul e simplu: ne iubim. De aceea ni se spune să iubim pe aproapele nostru ca pe noi înşine. Înseamnă că – de pe pământ cel puţin – nu este nimeni altcineva pe care să iubim mai cu spor.

7 comentarii

  1. Păi dacă eu am momente când mă urăsc sau nu mă suport înseamnă ca pot să-l tratez și pe aproape cu aceeași monedă?
    C-așa înțeleg să aplic porunca: iubește-l ca pe tine însuți nu mai mult


  2. Ask God about it! 😆
    Hm, nu prea cred că aşa înţelegi tu să o aplici. De exemplu, ştii tu că iubirea nu e un moment, nici câteva momente, ci o atitudine (prin definiţie de lungă durată, constantă etc.).
    Şi indiferent ce spune omul vizavi de el în momente proaste, atunci când îi e viaţa în pericol, orice dubiu că s-ar iubi dispare. Isn’t it…


  3. […] mulțumesc în primul rând lui Camix, care, la începutul activității mele blogărești, a fost cel mai neînfricat și neobosit […]


  4. Iubirea de sine nu se manifesta intotdeauna prin gesturi tandre, prin actiuni care sa afecteze pozitiv fiinta noastra. Sunt multe actiuni care izvorasc din complexe, actiuni care sunt in fond distructive.

    Porunca biblica nu cred ca vroia sa scoata in evindeta aspectul „iubeste pe aproapele tau ca pe tine insuti si atunci cand aplici actiuni destructive asupra ta”. Multi merg spre a scoate sensuri exhaustive din semantica iubirii de sine, in schimb sensul este mult mai simplu si ar putea fi parafrazat prin :”cauta sa faci bine aproapelui tau, precum cauti sa iti faci bine in fiecare zi” 🙂

    MLM-ul ? 🙂 comportamentul este stereotipizat, sablonat. Indiferent de interlocutor – „empatia” se manifesta la cote maxime, nu imi doresc in jur asemenea „empatici” 😀


  5. Cu MLM-ul da. Însă caracteristica e foarte generalizată şi nu aş zice că depinde de meserie prin definiţie. Poate invers, meseria ar depinde mai degrabă de stilul omului. şi poate mai mult meseria pe care ţi-o alegi pentru timpul liber mai mult decât cea pe care ţi-ai ales-o că aşa au fost împrejurările. aşa mă gândesc.

    în rest, Sam, unde eşti? răspunsul e pentru tine. 🙂


  6. Scuze pentru întârziere, eram busy cu lustruitul jobenului.

    Dacă faci aluzii la knockoutul primit de mine de la MC atunci ai putea spune că întrebarea mea din primul comment a fost pre-simțitoare.

    Evident ca nu mă aștept la înțelegere de la eventualii spectatori (te-ai implicat totuși și nu ți-am mulțumit încă). Nu ai prins exact problema mea cu MC pentru că nu m-am esplicat niciodată clar pentru că formatul blogului boxerului (cu accent pe -o dacă vrei) nu permite genul de explicații necesitat pentru iețirea mea la suprafață. Cred sincer că am mult mai multe defecte decât are el doar că ale mele nu sunt de interes public.

    Când termin cu jobenul și eventual ghetrele sper să mai rămân cu ceva energy să las o lăcrămație pentru cetire de către cei trei care-mi mai vizitează uneori bârlogul.

    Yours faith(not so)fully


  7. Sam,

    nu, nu făceam aluzie la dialogul tău cu MC, ci te anunţam că Romuluss a răspuns primului tău comentariu aici, la acest subiect. 🙂

    Cât despre frecuşul de la MC, nu ştiu ce altceva să zic decât ceea ce am văzut atunci acolo. Nu cunosc istoria eventualelor voastre conflicte, însă acolo, în acel moment, mie mi s-a părut că tu ai făcut prima dată un knockout, iar el a ripostat. Knockout-ul tău nu prea l-am înţeles, dar nu mă refer atât de mult la conţinutul mesajului, cât la răbufnirea ta. Eu am încercat să reformulez ceea ce am înţeles ca să se mai coboare tensiunea; nu prea a reuşit.

    Eu zic să-ţi termini jobenul ăla mai repede – că deja e suficient de frumos – şi să vii la maraton, că în curând se mai dau nişte starturi şi trebuie să fii prin zonă. 🙂



I ♥ comments

