h1

Slalom cu pilde

Martie 31, 2011

Isus le spune Pilda vameşului şi a fariseului cu un motiv anume. “Pentru unii care se încredeau în ei înşişi că sînt drepţi şi dispreţuiau pe ceilalţi.” Probabil cel mai greu de primit la această pildă e faptul că ne vine greu să ne considerăm farisei pentru că noi nu ne lăudăm în rugăciune că dăm zeciuiala şi nu ne comparăm (tot în rugăciune) cu vreun vameş (sau mai mulţi). E mai uşor să aplicăm modelul literal pentru că ne plasează undeva în afara ambelor categorii şi ne scuteşte de prea mari dureri de cap: nu părem nici foarte farisei, dar nu suntem nici prea smeriţi (ca vameşul). Aşa că slalomul printre cele două se desfăşoară tot aşa şi pe mai departe, că nu cere o smerire continuă (doar m-am convertit o dată, am fost spălat!) şi nici nu ni se pare că ar ieşi în evidenţă prin obrăznicie faţă de El.

Dacă Isus spunea că oricine care se înalţă va fi smerit, nu ar trebui mai degrabă să ne îndrăgostim de smerirea vameşului din iubire şi respect pentru sfinţenia Lui şi din pricina oglinzii care ne arată mai încadraţi în criteriile de sus des, foarte des…? Ce ziceţi, ne încadrăm sau nu?

 

9 comentarii

  1. Domle, eşti cumva emergentă? Că astea cu pildele nu se pun, nu ştii că nu se face teologie din pilde? Nici pilde cu teologi nu se fac, că nu se cade între creştini cumsecade. Aşa, la o şuetă, să ne dăm cu părerea neavizată despre o pildă, maximum două, mai merge – dar sper să nu ai intenţii ascunse şi să atragi comentarii elevate ca să-ţi dai doctoratul. Măcar să ştim, şi să împărţim drepturile cu care nu e bine să ne dăm în stânguri.


    • Oh, greu de spus, ştiu eu cum m-oi mai fi numind?, treaba asta cu emergenţa ar trebui să sune periculos, nu? Cel puţin în anumite aspecte. În altele, posibil, seriously speaking.
      Dar pilde despre teologi se fac? N-ar fi de aruncat.
      Las că eu o să mă scot, spunând că nu fac teologie pe pilde, ci numai trăire, şi atunci nu se simte nimeni ameninţat. Şi, după câteva veacuri – dacă mai dăinuie pământul – o să îmi confere titlu pm.


      • Doctor post modern?


      • Haaaaaaa! Not bad. But one more try, one more try! (mă ninier că ştiu că ştii că ştii).
        Auzi, decât biserica entergentă.., nu?


  2. […] lalelelor” – Ion Toma Ionescu: 9 voturi * * * 9–12. “Copaci” – Camix , “De Veneto” – Victor, “O posibilă definiţie a fericirii” – Dan, […]


  3. nu se face teologie cu pilde? pai de ce sunt puse acolo de isus cristos fiul lui dumnezeu? eu credeam ca nu se extrag dogme din pilde. dar nici paragrafele cumulta teologie nu mai sunt bagate in seama, nu? bine ar fi sa nu fim vamesi dar sa ne comportam ca vamesul. slalomul ramine valabil.


  4. Hehe! Era o luare în râs a celor care au multe „nu”-uri prin apele teologiei, dar îl las să vă răspundă autorul în persoană, fleş and blad.


  5. Greşeala mea, am glumit cu cele sfinte. Oricum nu înţeleg tipul ăsta de şine şi bariere foarte bine conturate, „nu se face” o subcategorie teologică din cuvintele sau faptele Mântuitorului, dar din epistole se face musai. De asemenea, nu se face mai nimic consistent cu textele ioaneice foarte categorice care nu convin tiparelor şi „filtrelor teologice”, în schimb pentru batice şi cercei se face moarte de caracter. Totul e să fie bine, şi tot teologul să prospere pencă are un discurs coerent şi atacabil doar cu alt discurs coerent. Iar, cum de pe platforma anumitor versete neam să poţi avea un discurs coerent, mai bine le pasăm la moştenirea carismatică, că pe ăştia oricum nu trebuie să-i înţeleagă nimeni.


  6. îmi pare rău că nu pot să-ţi răspund ca reprezentant al unuia dintre curentele menţionate de tine, dar îmi pare bine că dpdv ideologic, teologic, nu m-am înglodat în aşa ceva.

    cred ca cine isi susţine punctele de vedere cu versete in ciuda adevarului va fi batut cu multe lovituri. cred ca ar trebui sa trecem de la vorbe la fapte ca ne-a cam venit vremea. de fapt mie mi-a cam trecut!



I ♥ comments

