h1

În pictură 2/3

Aprilie 13, 2012
Image

Balage Balogh - Jesus crucified on the Mount of Olives (2005)

Image

Jan Brueghel the Younger - The Crucifixion on Mount Calvary

Image

Philips Wouwerman - A View of Mount Calvary with the Crucifixion, 1652

Anunțuri

5 comentarii

  1. Oare care din cele 3 portrete este halucinant , în sensul în care elementele particulare folosite de fiecare pictor în parte produc percepţia imaginii bizare , a unor împrejurări/circumstanţe ce par a nu face parte din realitate ?


    • Nici nu-mi mai dau seama dacă ar fi de bine sau de rău să fie halucinant. Că, pentru mine, halucinant e numai de bine, de obicei spun așa când îmi place foarte mult ceva. Personal, primul tablou mă impresionează cel mai mult, că mă face să văd ceea ce poate a văzut El și vibrează mai puternic în interior.
      Repet și eu: oare care?


      • Chiar dacă în fiecare pictură se găsesc şi elemente din răstignire , se pare că nu toate cele trei imagini prezintă susţinut însăşi răstignirea , ca fapt central de înalt grad spiritual ce transcende caracterul lui pur istoric.
        Poţi schiţa , chiar la un nivel artistic , un simplu fapt istoric , dar acelaşi eveniment îl poţi aduce şi la o reprezentare mult mai înaltă , a unei însemnătăţi reale pe care el o poartă , de mare încărcătură spirituală.
        În percepţia noastră creştină , răstignirea reprezintă prin excelenţă evenimentul cu cea mai mare încărcătură spirituală şi care nu poate fi prezentat la un nivel de spiritualitate mai scăzut decât oarece împrejurări care l-au împresurat.

        În tabloul 2 şi 3 evenimentul răstignirii se află şi el pe-acolo , printre celelalte lucruri ; în al doilea tablou caracterul lui spiritual pare a fi conjurat de comerţ , de bişniţă , iar în al treilea de un fel de prezentare de cai mongolezi , realizată de un pictor mongol de religie budistă care crede foarte tare în cai.
        Răstignirea estompată sau conjurată printr-un act artistic ar putea reflecta şi faptul spiritualităţii diamentral opuse a pictorului în raport cu duhul lumii creştine , dar poate fi şi reflectarea voită de către artist a atitudinii maselor sociale ( aşa cum a perceput-o el ) aflate în proximitatea evenimentului fără importanţă deosebită în mentalul popular.

        Primul tablou îmi pare a fi teologic , expune cu claritate şi conferă importanţă fundamentelor spirituale cele mai adânci ale evenimentului în care este implicat Dumnezeu şi omul.

        Nu ştiu ce să zic. Poate mă înşel.

        Şi nu în ultimul rând , Cristos a înviat !

        ( Calificativul „halucinant de bun” de la comanda „Rate this” este total. Mi-a plăcut cum l-ai ales 🙂 )


      • Adevărat a înviat!
        Hm, înțeleg ce zici, eu nu am simțit și văzut așa lucrurile. Nu le-am privit prea mult teologic, cât din punct de vedere al impactului asupra mea ca privitor. Din punct de vedere obiectiv cred că mă interesează prea puțin; poate fi corect biblic și să nu mă miște în niciun fel; e o artă, arta trebuie să atingă ceva mai mult și mai adânc în mine ca să mă impresioneze.

        De exemplu, la tablourile 2 și 3 chiar asta mi-a plăcut, că răstignirea rămâne aproape un fundal și, totuși, deloc neimportantă (ci dimpotrivă, chiar motivul întregii acțiuni din tablou) pentru că toate elementele din primplan, oamenii aceia care ”încurcă” peisajul răstignirii creează cadrul emoțional al evenimentului din spatele lor; sunt fie disperați, fie agitați; pe mine atmosfera din primplan mă trimite spre fundal, ca acele leading lines din fotografie, dacă știi. Liniile acelea care îndrumă ochiul pe un traseu până într-un punct îndepărtat, aparent neimportant pentru că drumul se înfățișează adeseori mai mare (fizic vorbind) decât punctul de destinație, care devine mai mare din punct de vedere al importanței tocmai prin efortul pe care îl depui ca să ajungi la el.


  2. Reblogged this on Pasarea Phoenix Remixed & co and commented:
    Răstignirea aşa cum şi-au închipuit-o unii muritori



I ♥ comments

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: